Efterskolerne

Fem EU dage med ens indhold:

  1. Et rollespil for 26-160 elever omhandlende EU og klima udført af FIC i samarbejde med skolens lærere

  2. En Frirumsdebat om EU og klima afholdt på skolen planlagt og udført af Efterskoleforeningen

Forberedelse og udførelse

  • Efterskoleforeningen arrangerer og står for alt kommunikation med politikere og oplægsholdere.

  • Efterskoleforeningen laver plakater til alle arrangementer med skolens logo.

  • Efterskoleforeningen sørger for at udføre alle arrangementerne i samarbejde med FIC samt ansvarlig ordstyrer for aftenens debat.

  • Efterskoleforeningen dækker honorar og transport udgifter.

Udgifter og ansvarsopgaver for efterskolen

  • Betale 4.000kr for et heldagsarrangement, som forberedes og udføres af Efterskoleforeningen og FIC.

  • Undervise eleverne i baggrundsviden om EU i ugerne op til arrangementet.

  • Reklamere lokalt (diverse udd. institutioner samt via sociale medier, tv, radio, aviser, ophæng af plakater mm.)

  • Sørge for at der kommer lokale til debatten om aftenen.

  • Efterskolen skal sørge for at have stort lokale, cafe borde og tre mikrofoner mm. klar til debat arrangementet.

  • Servere kaffe og kage til aftenens debat arrangement.

Forløb

  • Juni: Skolerne finder en dato for deres arrangement

  • Juli-september: Politikere findes til arrangementerne

  • Start oktober: Efterskoleforeningen sender færdigt program med navne på oplægsholdere og med den officielle plakat tilpasset den enkelte skole

  • Oktober og november: EP arrangementerne afholdes

Foreløbigt program for EU dagen

Rollespil 11.00-16.00

11.00 Velkomst og Introduktion

11.15 Møde i landedelegationerne

11.45 Frokost og pause

13.00 Møde i ministerrådende

15.00 Præsentation af løsningsforslag

15.20 Møde i landedelegationerne

15.30 Afstemning om endeligt fælles

15.50 Afslutning og evaluering

Frirumsdebatten om EU og klima 18.30-20.00

18.30 Velkomst og introduktion til Frirumsdebatten

18.40 Runde 1: Fronter

19.20 Runde 2: Refleksioner

19.40 Runde 3: Initiativer

20.00 Tak for i aften

Rollespillet

Med Ungdommens EU-Topmøde i skoleversion udfordrer vi klasseundervisningen og får eleverne til at slippe deres indre politiker løs. Eleverne skal diskutere EU-politik og finde kreative losninger på nutidens største politiske problemstillinger. Hvordan skal man løse klimakrisen? Skal der vare mere eller mindre samarbejde om det? Hvor meget skal man investere, hvad skal man investere i, og ikke mindst, hvor skal pengene komme fra? Og hvordan er det nu lige, at du får balanceret klimamålene med dit lands afhængighed af kulindustrien? Vi arbejder med følgende cases: klimaflygtninge, klimabudgettet, CO2 kvoter, atomkraft som grøn energi og landbrugsstøtte.

Ungdommens EU-topmøde er nu skræddersyet til en skoleversion, hvor eleverne vil få tildelt en rolle som politikere. Ministerrådet skal diskutere cases, finde løsninger, indgå kompromiser og danne alliancer. Løsningerne bliver til sidst samlet i et fælles charter.

Eleverne får lov at mærke på egen krop hvor svært det kan være at få 27 lande til at blive enige. Alle lande har forskellige interesser og regeringer - og man skal altid huske at bibeholde befolkningens opbakning derhjemme!

Udføres af FIC

FIC kommer ud på skolen med en rollespilsspecialist for at gennemføre rollespillet på skolen sammen med en gruppe lærere for at eleverne kan spille rollespillet i deres vante rammer. Rollespillet kan spilles med mellem 26-104 elever og vil vare 4-6 lektioner af 45 minutter. Rollespillet kan bruges som en EU-temadag og gerne som afslutning på et EU-forløb.

Lærerne

Som efterskolelærer skal man også være en del af rollespillet, nemlig som mødeledere. Som mødeledere vil man her varetage ministerroller for Kroatien, der har formandskab for EU-rådet i første halvdel af 2020. Man har altså en rolle i spillet.

Eleverne

Som elev får man tildelt en politisk rolle som man skal spille under Topmødet – måske Bulgariens Statsleder eller Polens Miljøminister. Før EU dagen får hver elev tilsendt et dokument med sin rolle samt baggrundsmateriale. Eleverne skal således sætte sig ind i forholdene i det land, man skal repræsentere under topmødet.

Rollekortene danner udgangspunkt for debatten. Det der derfor vigtigt, at man sætter sig ind i både rollekort og case beskrivelser inden topmødet. Sørg for at læse materialet grundigt igennem.Under topmødet bliver der indlagt pauser, hvor I kan diskutere indbyrdes mellem landene og se hvilke aftaler, I kan få i hus. Alliancedannelse er vigtigt for at fa sin dagsorden igennem.

Som afslutning pa Ungdommens EU-topmøde 2020 er det hensigten, at der med udgangspunkt i forhandlingerne i ministerrådene og Det Europæiske Råd skal søges enighed om et fælles charter, der indeholder løsninger på problemstillingerne til topmødet. Det sker ved en afstemning hvor Statslederne afgiver stemmer pa deres lands vegne.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Debattører: Fem Frirumsdebatter om EU og Klima